Selasa, 24 Februari 2009

GURU DAN PELAJAR

Berita dari Kuala Terengganu, 2 orang pelajar sekolah dilempang oleh guru disiplin kerana kesalahan membawa telefon bimbit.

Semua pelajar sudah maklum dan arif, membawa telefon bimbit ke sekolah merupakan satu kesalahan.

Pada saya, pelajar tersebut dilempang bukan kerana membawa telefon. Tetapi atas sikap berdolak dalik dan 'penipu' pelajar tersebut yang membuatkan guru disiplin naik angin.

Kalau pelajar tersebut mengaku dan meminta maaf, rasanya dia selamat dari terkena pelempang. Jadi sebagai pelajar patuhilah peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah.

Ini beritanya:

KUALA TERENGGANU – Gara-gara membawa telefon bimbit ke dalam bilik darjah, dua pelajar wanita sekolah menengah di Manir dekat sini terpaksa menerima padah dilempang guru disiplin.

Akibatnya, seorang daripada mereka mengalami kecederaan di telinga selepas dilempang sebanyak empat kali oleh guru terbabit.

Menurut mangsa, Siti Aminah Ahmad, 15, dan rakan sekelasnya, Siti Lakkhaleeda Mohd. Rozamlee, mereka dipanggil oleh guru disiplin itu pada pukul 11 pagi Khamis lalu.

Bagaimanapun laporan polis hanya dibuat kelmarin di Balai Polis Kuala Terengganu.

“Semasa guru itu membuat pemeriksaan, telefon bimbit tidak ada kerana saya menyerahkannya kepada seorang rakan lain,” kata Siti Aminah.

Selepas gagal menemuinya, guru itu menjadi marah dan bertindak mengajak Siti Aminah pulang ke rumahnya untuk bertanyakan mengenai telefon bimbit itu kepada ibu pelajar tersebut.

Bagaimanapun ibunya memberitahu beliau tidak mengetahui apa-apa dan mereka kembali semula ke sekolah.

Oleh kerana bimbang kejadian yang lebih buruk berlaku ke atas Siti Aminah, rakan sekelas yang menyimpan telefon itu telah memberikannya kepada guru itu.

Menurut Siti Lakkhaleeda pula, mukanya telah ditampar sebanyak dua kali di hadapan rakan-rakan sekelas yang lain.

“Bukan kami sahaja yang membawa telefon ke sekolah kerana ramai pelajar lain turut melakukan perkara yang sama tetapi mereka tidak dikenakan tindakan.

0 ulasan:

Selamat Tahun Baru 1431H/2010M